Home » HOT, SFATURI CULINARE

20 de alimente care merita a fi consumate in mod regulat

27 January 2014 HOT, SFATURI CULINARE 10,276 views 13 ComentariiTrimite pe mail Trimite pe mail

Prieteni, e plina lumea fie de diete, fie de liste fixe de alimente supersanatoase sau nocive, fie de asa da/asa nu. Unele merg, altele nu merg: depinde de organismul fiecaruia, de alte afectiuni ce se regasesc in organism (uneori tacute, din pacate), depinde de multe lucruri in ce mod toate aceste diete sau sfaturi de sanatate ajung sa aiba un impact real, pozitiv, pentru sanatatea noastra.

Avand in vedere toate aceste lucruri ma tot gandeam de la o vreme sa alcatuiesc si eu un fel de lista :D. Insa de data asta nu cu “alimente pe care TREBUIE sa le consumi”, ci cu alimente care se gasesc acum deja mai usor (unele) si in Romania, cel putin in marile orase, alimente care au darul de a achilibra organismul, de a-l mai energiza, de a-l mai curata un pic. Nu inseamna ca alimentele de care va voi vorbi mai jos sunt cheia sanatatii perfecte. Nu, insa eu cred ca cele 20 de alimente sunt utile organismului, il ajuta sa se mentina mai sanatos, mai echilibrat. Sursele de inspiratie sunt multiple, sunt articole de care am tot dat anii astia prin presa culinara si pe care le-am notat, ca niciodata nu am stiut cand o sa am nevoie de ele. Cum ar fi azi, de exemplu :D. Si inca ceva: aceste alimente sunt doar o completare deosebit de utila pentru cele care sunt oricum de baza, precum legumele clasice, fructele clasice, lactate, carne, etc.

20 de alimente care merita a fi consumate in mod regulat:

Iaurtul natural – plin de enzime si bacterii bune pentru stomac. Cel mai sanatos poate fi consumat amestecat fie cu afine, fie cu seminte, fie cu miere. Sau cu toate trei ;).

Boabele de naut – usor de gatit, surse de proteine, se gasesc usor la conserve. Nu doar la curry sunt utile, dar si la salate sau la humus.

Fulgii de ovaz – sunt un aliment ieftin, nutritiv, plin de carbohidrati de calitate. Ajuta foarte mult la digestie. Cel mai usor se servesc amestecati cu lapte cald (porridge). Eu personal sunt un mare fan, insa am avantajul ca porridge-ul (terci cald creat din amestecul de lapte fierbinte cu fulgii de ovaz) este mancare nationala in Irlanda (ca si in Marea Britanie, de fapt) la micul dejun.

Porridge

Pastele integrale – pline de fibre si de minerale, se prepara in acelasi mod precum pastele obisnuite. Au insa un gust mai pronuntat, mai intens, tocmai datorita ingredientelor nutritive.

Avocado – am vorbit de curand despre avocado AICI. Este un aliment plin de grasimi sanatoase, excelent pentru sanatatea parului, a unghiilor sau a pielii. Foarte versatil, de asemenea.

Ceaiurile de plante – reprezinta o alternativa excelenta pentru ceaiul negru sau pentru cafea. Excelente pentru digestie. Cele mai bune sunt ceaiul verde, ceaiul de menta, ceaiul de flori de tei.

Apa naturala – da, apa naturala este un aliment foarte util. Este alimentul cheie pentru energie si buna functionare a organismului. Daca vreti sa tineti un control asupra cantitatii de apa consumata zilnic atunci, la inceput de zi, umpleti o sticla de 2 litri si vedeti la final de zi cam cat ati baut din aceasta.

Oua – o sursa completa de proteine. Ieftine, usor de preparat. Cele mai sanatoase metode sunt fie fierberea, fie “ochiuri in apa fiarta” (posate), fie oua amestecate, cu putin ulei de masine. Omletele au tendinta de a inghiti mai mult ulei, asa ca alegeti mai degraba una din primele trei variante.

Uleiul de cocos – este, cred, superalimentul de care am citit cel mai mult in ultimul an in literatura de specialitate, m-am tot izbit de el in multe locuri. Prin urmare, recunosc ca-l folosesc si eu cam de jumatate de an (este exact cel din imaginea de mai jos) – cred ca voi scrie in curand un articol doar despre uleiul de cocos. Ajuta la arderea grasimilor abdominale, creste nivelul de energie si este produs, deocamdata, foarte simplu si sanatos, in principal in Thailanda (probabil ca o crestere vertiginoasa a cererii pe plan mondial – adica ceea ce se va intampla sigur, va duce la metode mai rapide/industriale de prelucrare). Eu il folosesc la gatit, insa este intens recomandat si pentru tratamente cosmetice (par, demachiant, etc).

ulei_cocos

Ardeii iuti – oho, prieteni, cat bine fac ardeii iuti la metabolism si la arderea grasimilor, n-aveti idee. Eu nu mancam deloc iute, acum imi place un mic kick iute in mancare. Daca nu mancati iute nu trebuie sa-l puneti decat in cantitate infima, macar cat sa simtiti un pic intepatura, sa fie firava. Apropo, am invatat de curand in mic secret fantastic, de la Jamie Oliver. Daca aveti prea multi ardei iuti proaspeti si nu stiti ce sa faceti cu ei, atunci congelati-i! Se dezgheata foarte rapid apoi sau, si mai special, fiindca sunt tari pot fi rasi pe razatoare in mancarea in care dorim sa-i folosim. Fantastic!

Carnea de curcan – este proteina naturala cea mai lipsita de grasimi din tot spectrul alimentar. Un inlocuitor senzational de bun pentru carnea de pui sau pentru sunca in sandvisuri. Eu n-am probleme deloc nici cu gratarul de curcan (desi consum rar), fiindca marinez carnea in mod special si atunci gustul final este excelent, si nu fad.

Iaurtul inghetat – o alternativa super pentru inghetata. Luati iaurt natural, amestecati-l cu ce va doriti, cu ce preferati, apoi bagati-l la congelator. Cand aveti pofta de inghetata, atunci scoateti iaurtul din congelator ;).

Mierea – ofera energie organismului, intareste sistemul imunitar si este un inlocuitor excelent pentru multe medicamente produse chimic. Dimineata este excelenta, fie intinsa pe o felie de paine prajita, fie ca indulcitor in ceai (nu insa in ceaiul fierbinte). Eu folosesc constant mierea cand fac limonada in casa (nu pun zahar niciodata in limonade, ci doar miere, alaturi de lamaie verde).

Batoanele de cereale – alcatuite din mai multe tipuri de seminte, nuci, ciocolata neagra, cautati batoanele care au ca ingredient de baza mierea sau alti indulcitori naturali.

Orezul brun – plin de fibre si mai sanatos decat orezul alb. Este adevarat ca se gateste mai greu decat cel alb (durata mai lunga), insa unele tipuri au aceeasi viteza de pregatire termica precum cel alb.

Vegetalele verzi – aici intra, in principal, broccoli, spanac si salata creata. Sunt alimente pline de vitamine, nutrienti si oxidanti. Treaba excelenta e ca se pot consuma si crude (da, chiar si broccoli), dar si la aburi, fierte (nu mult) sau sub forma de suc natural.

Lamaile – multa lume bea dimineata o cana de apa fierbinte in care se stoarce o lamaie. Este un start excelent pentru buna functionare a organismului. Eu sunt mai mare fan de lamai verzi decat de cele clasice, galbene. Am avut ani de zile in care consumam o lamaie verde zi de zi, sub forma de limonada, am avut apoi o pauza de vreun an, insa de curand am reinceput sa consum regulat lamaie verde.

lamai

Semintele – in special cele de in (insa macinate sau pisate, altfel nu se dizolva in stomac si atunci nu-si fac efectul) si de dovleac, sunt cele mai sanatoase. O moda mai noua a aparut si cu semintele chia, dar inca nu se gasesc peste tot si sunt relativ scumpe. Se consuma fie simplu, fie amestecate cu iaurt sau in prorridge-ul de ovaz cu lapte.

Painea integrala – este plina de carbohidrati sanatosi si de fibre, spre deosebire de painea alba din care se extrag tocmai aceste alimente, pentru a se ajunge la culoarea alba, pura.

Cartofii dulci – plini de antioxidanti intensi, precum betacarotenul. Se fierb, se prajesc, se fac piureu, se fac la cuptor. Daca vi se par prea dulci incercati sa-i amestecati cu cartofi obisnuiti, in prima faza. Eu ii folosesc fie la supe creme, fie piureu, fie la cuptor, alaturi de cartofi clasici sau radacina de pastarnac.

cartofi_dulci

——————————————————————————-

Sigur ca acesta lista nu este completa, exista o gramada de alte alimente sanatoase ce devin din ce in ce mai usor de gasit, insa eu cred ca lista de mai sus reflecta in mare o viata cu mai multe sanse de sanatate si de energie. Multe alimente sunt si antiinflamatorii naturale de mare calitate – in mod regulat organismul nostru este inflamat in interior, chiar daca nu simtim direct acest lucru. Este un lucru pe care l-am invatat si aprofundat ceva mai bine in ultimul timp si de care va invit sa tineti cont sau sa cititi mai mult.

Daca v-a placut articolul si-l considerati util, fara a fi litera de lege (chiar va rog), atunci incercati sa tineti cont de el cand va ganditi la ce fel de alimentatie aveti in mod constant. Deasemenea, m-as bucura daca il veti “imprastia” pe internet, fie pe facebook, fie prin alte mijloace.

Va doresc numai bine, fiindca meritati!

Foto: peasinablog.com

Acest website are si o PAGINA DE FACEBOOK (click aici pentru "Like") in care vei intalni mult mai multe informatii decat cele publicate aici: postari aproape zilnice, poze din bucataria mea, de la locul meu de munca, precum si concursuri sau informatii utile.


13 comentarii »

  1. Interesant articolul tau!
    Din pacate pentru mine cam jumatate din ce ai enumerat tu aici consum, dar nu in mod regulat!
    Motivele….sunt mai multe. 🙂

  2. Buna Cristi,

    te felicit pentru acest articol, este foarte util si ma bucur sa constat ca o mare parte din aceste alimente le consum deja 🙂
    Sper ca o sa mai postezi astfel de articole 😛
    O zi buna!

  3. Grozav articolul Cristi.
    Daca imi permiti sa adaug ceva la partea despre ardeii iuti. Daca aveti in casa in cantitati mai mari pe langa forma de pastrare in congelator se pot prepara intr-un fel ‘gem’, chutney. Natural, fara conservanti si f versatil, pentru ca se poate consuma ca adaos la diverse preparate si sosuri sau pur si simplu in sandwich-uri, impreuna cu branzeturi. etc
    Eu am cumparat o gramada din Maroc si asa am ales sa-i pastrez. Yum-yum.

  4. Consum doar 3-4 produse din lista din pacate dar imi imaginez cat de bine este sa le consumam aproximativ pe toate…Foarte bun articolul!

  5. Sunt putine articolele care mentioneaza Mierea de Albine in primele 10 alimente sanatoase, deoarece nu stiu cat de mult inseamna acest lucru.
    Nu mai vorbesc despre polen sau propolis, despre scortisoara, catina si cum ai spus lista poate continua.
    Daca imi este permis, va rog s ava convingeti singuri ce miracole poate sa faca mierea vie, 100% naturala si nefalsificata : http://www.mieresabadus.ro/ce-trebuie-sa-stim-despre-mierea-de-albine/

  6. Cam nimic n-am in alimentatie din cele enumerate de tine , din varii motive(

  7. Un articol foarte util. Daca nu te superi eu as adauga listei tale pestele oceanic si usturoiul, ambele aducand foarte multe beneficii organismului.

  8. Multumim mult pentru lista, foarte utila si veridica!
    As avea si eu cateva sugestii suplimentare, primele care imi vin in cap sunt: usturoiul si quinoa.

  9. Va multumesc! Usturoiul nu l-am pus pe aceasta lista fiindca la mine face parte din ingredientele de baza, de care am amintit la inceput, adica il consum aproape zilnic, in cel mai rau caz de 4-5 ori pe saptamana :).
    Quinoa, da, chiar acum cateva zile am mancat, nu ma da inca pe spate.

  10. Faza cu quinoa este ca sunt una dintre recoltele neutilizate/ sub-utilizate pe planeta. Desi sunt bune pentru sanatate, sunt o sursa importanta de nutrienti, nu sunt suficient de solicitate. Exista o organizatie care exploreaza astfel de recolte care ar putea sa rezolve din problemele de nutritie ale omenirii si ei au promovat quinoa pana a ajuns la urechile a (mai) tuturor (2013 a fost anul quinoa). Iti spun pentru ca mi se pare important ca tot mai multa lume sa stie de existenta acestor recolte. Pot fi o sursa de venit pentru zone subdezvoltate, o sursa de hrana pentru noi toti, deci mi se pare un win-win. Este drept e un proces, nu se intampla peste noapte sa includem recoltele astea (e nevoie de noi retete, de a crea un nou tip de experienta), dar tocmai aici mi se pare ca bucatarii au un rol foarte important.

    Anyway, scuze ca am deviat de la tema articolului. In afara de avocado (of, ar trebui sa-i mai dau o sansa) si de paste integrale (pe motiv de pret) cam mananc tot din lista, destul de des.

  11. Eu consum mai multe vedegetale decat carne de fier, se pare ca nu exista carne pe lista, referitor la ardeii iuti nu cred ca sunt de acord cu tine.
    De ce?
    Sunt persioane care au probleme cu fierea, din cate am citit eu orice e picant,condimentat nu face bine.

    Despre ceai,ma intreb daca nu exista si un efect invers daca consumi de regula 2 ceaiuri in fiecare dimineata.

    Despre oua sa fiu sincer mereu am crezut ca daca consumi 2-3 oua pe zi, in fiecare zi nu e bine, fie prajeli fie nu, din cate stiu uleiul nu face bine.

  12. @Florin – am zis la inceput ca aceasta lista este complet auxiliara ingredientelor de baza: lactate, carne, etc. Ardeii iuti – ii mananca cine ii adora, cine ii poate manca, etc. Nu sunt efecte negative la consumul a 2 cani de ceai, dar unde ai vazut c-am scris de ‘2 ceaiuri dimineata’? Nu stiu cine consuma oua in fiecare zi, de unde ai tras concluzia ca am zis ca TREBUIE sa mananci 2-3 oua pe zi?

  13. Foarte interesant articolul. Quinoa este unul din produsele cele mai folosite in America si Europa

Mi-ar face plăcere să comentezi articolul.

Te poți și abona la comentarii prin RSS.

Poți folosi următoarele taguri:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>