Home » HOT, INTERVIURI

INTERVIU: Claudiu Leonte, proprietar La Bonne Bouche

21 June 2010 HOT, INTERVIURI 30,538 views 12 ComentariiTrimite pe mail Trimite pe mail

Spre rusinea mea, am aflat doar de doua – trei luni despre Claudiu Leonte, odata cu inaugurarea bistroului La Bonne Bouche din Centrul Vechi al Bucurestiului, local pe care il detine impeuna cu un asociat. Local despre care am citit si lucruri bune, dar si proaste, in cercetarea pe care am facut-o pentru acest material.
Insa Claudiu, in varsta de 35 de ani, are state mai vechi in pasiunea pentru papabun, el fiind si autor vechi al unor cronici de restaurante (pe blogul personal, culinariard.ro, dar si o vreme in Men’s Health). Iar saptamana trecuta, cronicile sale de localuri au fost reunite intr-un volum, la editura Vremea, denumit “Culinariard – Restaurante. Carciumi. Vorbe” (nota personala: Claudiu, sa zici mersi c-am plecat din Romania :)).

Asa ca m-am gandit ca e la fix sa vi-l aduc acum in fata voastra pe Claudiu Leonte, daca tot s-au potrivit atat de bine lansarea cartii cu deschiderea oarecum recenta a lui La Bonne Bouche. Apropo – ori nu mai stiu eu sa caut pe net, ori localul inca nu are website, ceea ce mi se pare o greseala.

– Claudiu, povesteste-mi un pic despre backgroundul tau culinar – sau La Bonne Bouche e strict un business fara legatura cu trecutul tau?
Sunt absolvent de ATF, vin din alt business – advertising, iar acest bistro este un proiect nascut din pasiunea mea pentru carciumi. Am facut timp de vreo cinci ani cronica de restaurante, gatesc acasa in fiecare seara pentru fiica si sotia mea, calatoresc in toata lumea dupa arome si gusturi noi – cam asta ar fi background-ul. La Bonne Bouche nu are legatura cu business-ul dar are legatura cu pasiunea culinara.

– De unde ti-a venit conceptul pentru La Bonne Bouche?
Sursa de inspiratie au fost bistrourile pariziene, in special cele din zona Les Marais.

– Care au fost cele mai grele momente in etapele santierului restaurantului?
Momentele in care a trebuit sa conving autoritatile ca fac un lucru bun, momentele in care imi dadeam seama ca structuristii si inginerii sunt pe dinafara, momentele in care bugetul initial s-a dublat si am avut de ales intre a face un compromis sau a merge pana la capat.

– Care au fost sursele de inspiratie pentru meniu si care e conceptul central?
Conceptul central este de bistro cu bar de vinuri, nepretentios ca si atmosfera, degajat si cald. Sursele de inspiratie pentru meniu, asa cum am zis, orice bistro parizian.


– Care este felul de mancare cu cel mai mare succes, de cand ati deschis si pana astazi?
Coq au vin, salata cu branza fierbinte de capra si moules (nota: midii) marinieres.

– A fost greu sa gasesti personal pentru bistro?
Cel mai greu din toata alchimia lucrurilor ce fac un bistro. Inca nu am terminat cautarea. In Romania de criza 2010 a gasi oameni dispusi sa invete, sa munceasca din greu si sa castige bani pe masura se pare ca este un lucru teribil de complicat.

– Orice local deschis in Centrul Vechi devine automat o fabrica de bani?
Un pub probabil ca da, pentru noi nu se aplica acelasi principiu. Clientii de La Bonne Bouche sunt oameni care vin dupa restaurant, nu dupa zona, procentul de clienti luati din trecatorii prin centrul vechi este extrem de mic. Alt target!

– De ce ar veni cineva sa ia masa la voi?
Pentru mancare, pentru lista de vinuri impresionanta ( in care orice vin il poti lua si la pahar) si pentru atmosfera.

– Care sunt factorii care crezi ca vor conta in succesul La Bonne Bouche?
Permanenta imbunatatire a mancarii si serviciilor, cautarea de retete noi, de ingrediente deosebite, lipsa de blazare.

– Care ar fi motivele pentru care La Bonne Bouche nu va rezista pe piata? Ai vreo temere legata de treaba asta?
Nu, n-am nici o temere. La Bonne Bouche va rezista atata timp cat eu si sotia mea vom fi in spatele lui. Un lucru la care lucrezi constant, pentru care iti bati capul in fiecare zi, pe care il tii mereu in actualitate raportandu-l la ceea ce se intampla prin lume nu are cum sa esueze lamentabil.

– Recomanzi vreun preparat in mod special, sau vreo bautura, din meniul vostru?
E ca si cum mi-ai cere sa-ti spun ce copil imi iubesc mai mult :). Recomand vizite multiple la La Bonne Bouche pentru incercarea intregului meniu.

– Sunt client, vin la voi, comand un preparat, imi vine la masa, constat ca lipseste ceva in comparatie cu prezentarea din meniu. Cum reactioneaza personalul La Bonne Bouche? Cum reactioneaza bucatarul?
Personalul este uimit, bucatarul nervos iar eu furios. Pana la urma vei primi ce ai comandat iar daca din nu stiu ce motiv nu am avut sa-ti punem cireasa confiata asa cum scrie in meniu vei primi desertul gratis sau un pahar de sampanie.

– Imi vine un preparat rece, desi evident el trebuia sa fie cald. Solicit unul nou. In bucatarie mi se face unul nou sau mi se incalzeste acesta?
Putin probabil la noi, totusi, daca se intampla se face altul.

– Exista un bucatar-sef care supravegheaza totul?
– Da, il cheama Ion Susala, are 35 de ani si a lucrat timp de 6 ani in Franta si Anglia.

– Exista critici de restaurante in Bucuresti de care sa te temi sau inca aceasta nisa nu este dezvoltata si nu conteaza pentru patronii de localuri?
Am facut critica de restaurant si stiu ce inseamna. Critica este motorul ce duce business-ul inainte. Nu mi-e teama de criticii adevarati, pentru ca ei au criterii dupa care judeca si au argumente. Ma enerveaza critica facuta de internautii clienti de fast-food ce nu fac diferenta intre o supa de ceapa si o ciorba de perisoare.

– Unde si ce ai mancat cel mai bine in lumea asta?
Langa apa: Sicilia, Singapore, Archachon (sud-vestul Frantei).

– Exista vreun alt local in Bucuresti pe care-l apreciezi? Dar in alte orase din Romania?
In Bucuresti imi plac Bistro Centre Ville si Il Casolare, iar din Romania imi plac Clos De Colombes – Olimp si Casa Hirscher Brasov.

– Care e felul de mancare pe ti-l amintesti cu cea mai mare placere de cand erai mic?
Painea proaspat scoasa din cuptor facuta de bunica mea, rupta cu mana si mancata cu pui de curte la ceaun, cu sos de rosii proaspete si usturoi.

Final de interviu.

—————————————————————————————————-

Din aceeasi serie, citeste si:

Costas Cozma, rezident chef in Scotia

Catalin Mahu, proprietar “La Mama”

Cristina Mazilu, redactor-sef Good Food Romania

Acest website are si o PAGINA DE FACEBOOK (click aici pentru "Like") in care vei intalni mult mai multe informatii decat cele publicate aici: postari aproape zilnice, poze din bucataria mea, de la locul meu de munca, precum si concursuri sau informatii utile.


12 comentarii »

  1. Am trecut de citeva ori pe linga si chiar am admirat griul albastru in care este pictata fatada. Vizual arata senzational.
    Exista doua mari impedimente pt care nu am intrat. Este ffffff scump si habarnam de bucataria franceza. Asa ca astept sa ajung cindva la Paris pt a avea termeni de comparatie.
    Oricum mult succes.

  2. salut claudiu.
    iti multumesc ca ai ales sa gatesti fettucinele produse de mine la ” ce se intampla doctore”.
    in sfarsit incep sa apara persoane care stiu sa faca diferenta.
    multumesc inca o data.
    valentin rizea. sapori d`italia

  3. Experienta “La Bonne Bouche”: proasta! Am ajuns acolo cu un mare entuziasm dupa ce am citit un review pe zf.ro, pare-mi-se. A fost proasta experienta asta doar din privinta serviciilor. Am inteles ca omul vine din alt domeniu insa era de asteptat ca dupa o investitie atat de babana sa angajeze macar oameni din hospitality industry, cu habar. Nu am vazut picior de manager pe acolo, stuff-ul alerga care incotro, panicandu-se. Pe scurt: am ajuns la intrare, a trebuit sa dau eu buna seara primul host-ului. Tocmai il deranjasem dintr-o discutie cu un coleg. Dupa ce ne-a raspuns la salut (eram cu o amica), ne-a intors spatele continuandu-si discutia. Am ramas de prosti in mijlocul terasei nestiind unde sa mergem. Nimeni sa ne conduca la o masa, sa ne dea un meniu. Maini fluturate pe sus in speranta sa obtinem o scrumiera. Vine pana la urma. Atat. Meniul: ioc! Dupa zece minute, merg singur la bar si comand doua pahare de vin. Stuff-ul debusolat, imi arunca priviri ciudate, nimeni nu stie de unde am aparut, de la ce masa, din sectiunea carui ospatar. Nu ma baga nimeni in seama, nici eu nu ma deranjez cu ei. Rezolv cu barmanul pentru comanda mea. Intre timp ospatarii, suparati, nervosi isi descarca nervii in coltul lor. Fiind si eu un insider imi dau seama de greseala tipica pe care o face orice stuff intr-un restaurant: orbiti de problemele de moment cu clientii lor incep sa spurce in fel si chip clientii netinand cont ca pot fi auziti de alti clienti din jur. Asta s-a intamplat si aici. La statia lor, undeva in capatul barului, isi faceau clientii cu ou si cu otet, ignorand faptul ca pot fi auziti. Nici la doi metri de ei barul era full. Sper ca eram singurul care ascultam. In sfarsit, mi-am luat singur paharele si m-am intors la masa mea. Nimeni nu s-a sinchisit sa ma intrebe ce caut acolo si nici macar sa ma ajute sa duc paharele. Nici o incercare de a repara ceva. Totul ar fi putut fi evitat daca in primele 5 minute as fi primit un meniu care sa ma fi tinut ocupat pana unul dintre ei si-ar fi facut timp. Greseli elementare in bistrouri care se vor copiile celor din Franta. Mi-a placut foarte mult design-ul insa am mari retineri in a mai merge acolo iarasi. Despre mancare nu am ce spune pentru ca oricum nu am gustat nimic. Mi se taiase toata pofta oricum. Asta a fost.

  4. @Catalin – mersi mult de comentariu. L-am citit cu placere si am simtit obiectivitatea. Sper ca si Claudiu sa citeasca ce-ai scris…

  5. Mi se pare impardonabil ca bistroul sa nu aiba un site de prezentare, macar o platforma de wordpress, ceva. Mai ales prin prisma faptului ca patronul are un blog culinar, deci nu este paralel cu internetul.

    Sunt curios cat la suta din bugetul de marketing al unui local de genul asta e dedicat promovarii prin publicitate clasica? Si daca s-ar putea descurca exclusiv cu promovare (isteata) online?

  6. eu nu stiu cum e la bouche stiu insa cum e casa hirscher din brasov ,restaurant recomandat de el, un restaurant foarte frumos , dar, cu mancare groaznica si scumpa.

  7. […] Iar un interviu cu proprietarul aici. […]

  8. Merg des la Bonne Bouche. E adevarat ca personalul de acolo nu e cel mai minunat, dar macar nu sunt chelnerii tipici de Bucuresti, nu iti incarca nota, nu iti vorbesc arogant, ba mai mult vorbesc si alte limbi. Oricum cine se plange de chelneri n-a prea intrat in Paris prin bistro-uri))). Mancarea este insa excelenta si atmosfera superba. Eu una ma bucur de fiecare data ca exista un loc ca asta in Bucuresti. A… si l-am gasit pe net. Are site. Trebuie doar sa dai search pe google ( e bistrovin.ro)

  9. Merg destul de des la “La Bonne Bouche” si vreau sa va spun ca mancarea este extraordinara iar eu nu am avut probleme cu felul in care am fost servit. intradevar vestea acestui local s-a raspandit cu repeziciune avand in vedere ca daca vrei sa mergii vineri sau sambata ai nevoie de rezervare in prealabil cu 2-3 zile. Mancarea este fantastica (eu gatind insumi “gastronomie”).
    Preturile sunt foarte ok insa nu stiu cat timp o sa ramana asa avand in vedere ca se va ajunge la un moment i care clientela deja va fi prea multa si se va face cu siguranta o majorare a preturilor. Normal la un bistro-restaurant de acest gen per persoana un meniu ar fi cam 50 euro fara vin sau digestif. Nu am platit mai mult de 80Euro pentru 2 persoane meniu complet cu niscai pahare de vin.

  10. Mi se pare ca va aruncati foarte usor la preturi de 50-80 de euro pentru doua persoane. Eu pe unde am fost, plateam 35-40 euro in doua persoane cu mancare foarte ok si cu ceva bautura. Asta insemnand Franta, Germania, Austria, Spania, Grecia, Italia. In cartierul latin din Paris erau in anii trecuti preturi de 10-12 euro meniu complet, nu mai stiu cum e acum. Chiar mi se pare scump aici. Surprize proaste poti avea si la Paris (care nu mai este chiar topul gastronomiei mondiale), unde chelnerii pot fi destul de expeditivi. Ba chiar am auzit persoane plangandu-se ca li s-a sugerat sa scurteze vorba daca nu mai comanda nimic 🙂 Ca politica generala, la Paris si Barcelona aveau mancarea la preturi destul de rezonabile si bautura foarte scumpa, o bere fiind chiar 6 euro.

  11. Pentru a doua oara consecutiv mi se intampla sa ma confrunt cu aceiasi problema la acest “prestigios” restaurant cu specific frantuzesc din Centrul Vehi al Capitalei numit “La Bonne Bouche”, si anume aceea a slabelor servicii. La ce ma refer? La faptul ca pe nota de plata mi se impune o taxa sevicii, lucru care nu este normal. Eu client al acestui restaurant nu sunt obligat sa platesc acest tip de taxa, iar daca aleg/doresc sa o platesc o fac numai daca sunt multumit de serviciul oferit, de cum am fost servit la masa, de cum mi se vorbeste, etc. Ca sa fiu pe intelesul tuturor, in data de doi septembrie 2011, pasionata de mancarea si vinurile frantuzesti am ales acest restaurant la care obisnuiesc sa merg din cand in cand. Mancarea pe gustul meu, vinul la fel, vine si nota de plata, aceeasi TAXA SERVICII, pe care NU SUNT OBLIGATA SA O PLATESC atunci cand OSPATARUL care ma serveste (unul imbracat cu o camasa de culoare neagra, restul ospatarilor avand diverse culori) EMANA un miros putermic de ALCOOL si TUTUN, si o privire urata de parca l-as fi deranjat. Spre ghinionul meu nu este prima data cand acest indivit serveste la masa mea.
    ATENTIE!!! Daca nu doriti sa treceti printr-o experienta similara cu a mea uitati-va la ospatarul care urmeaza sa serveasca la masa dvs.:-P:)):)):))

  12. Daca domnul Leonte Claudiu si-ar plati si facturile catre furnizori, atat la restaurant cat si la Luna Promotions…ce bine ar fi! Insa din pacate nu este un Domn, daca intelegeti ce vreau sa spun…o data ce l-ai contactat pe mobil sau pe email, se da fugit de acasa…nu mai raspunde nici de frica!

Mi-ar face plăcere să comentezi articolul.

Te poți și abona la comentarii prin RSS.

Poți folosi următoarele taguri:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>