Home » CUGETĂRI CULINARE, HOT, ȘTIRI

Mit dezumflat: Cele 5 porții de legume și fructe pe zi NU protejează masiv împotriva cancerului

7 April 2010 CUGETĂRI CULINARE, HOT, ȘTIRI 597 views 7 ComentariiTrimite pe mail Trimite pe mail

Am citit astazi concluziile foarte interesante ale unui studiu mamut, facut pe aproape 500.000 de persoane din Europa (145.000 barbati / 335.000 femei), timp de aproape 10 ani. Tarile participante: Danemarca, Franta, Germania, Grecia, Italia, Olanda, Norvegia, Spania, Suedia, Marea Britanie (deci arii diferite din Europa). Concluzia, pe scurt: cele 5 portii de legume si fructe pe zi (aproximativ 400 de grame), de care doctorii spuneau ca protejeaza mult impotriva cancerului, de fapt nu protejeaza chiar atat de mult. Maxim 2,5% dintre acesti oameni au fost protejati de cancer doar fiindca au consumat regulat fructe si legume pe perioada studiului.

Practic, efectul este considerat “modest” de catre medici. Iata cum a fost efectuat studiul:

- cele 500.000 de persoane au fost impartite in 5 grupe: de la consum foarte scazut de vegetale pana la cele 5 portii zilnice (400 grame) si chiar mai mult de 400 de grame;

- cei care au consumat minimum 200 de grame de vegetale pe zi au avut un risc scazut cu 3% de a dobandi cancer, fata de cei care au consumat sub 200 grame pe zi;

- persoanele care au consumat alcool mult au fost mai protejate in urma consumului de fructe si legume;

- usorul ajutor adus de fructe si de legume a fost consemnat in special la femei, si mult mai putin la barbati.

Conform studiului, din cele aproape 500.000 de persoane studiate, aproape 30.000 s-au imbolnavit de cancer in perioada studiului. In fine, cei care au condus proiectul spun clar ca cei care asociaza consumul de fructe si de legume cu un stil de viata sanatos (fara tigari, consum moderat de alcool, miscare) au sanse mai mari de ascapa de cancer, insa consumul in sine de fructe si de legume nu este considerat factor de ajutor ridicat.

Asta nu inseamna ca trebuie sa abandonam fructele si legumele: nici vorba. Medicii spun ca un consum regulat de fructe si de legume ne ajuta sa ne controlam greutatea si sa nu devenim supraponderali.

Acum, dupa finalizarea acestui studiu urias, medicii mai spun ca daca vrem sa ne protejam impotriva cancerului, trebuie sa nu fumam si sa ne controlam greutatea. Iar cu un consum de fructe si de legume, cu o viata echilibrata, cu miscare fizica, ne sporim sansele de a trai sanatos si cat mai mult.

Recomandarea celor 5 portii de legume si fructe pe zi pentru a ne feri de cancer a fost facuta de Organizatia Mondiala a Sanatatii in anul 1990 si a fost aplicata intens in SUA, Marea Britanie, Europa si Australia.

Sursa studiului: AICI.



7 comentarii »

  1. Depinde si de calitatea fructelor si a legumelor. Unele au atatea substante chimice incat ar putea provoca chiar ele cancer.

  2. @Radu – da, corect, asta e un alt aspect care nu a fost tratat in studiu, fiindca banuiesc ca nu a fost controlat modul in care si-au procurat fructele si legumele cei cuprinsi in studiu.

  3. Eu mananc cam 2 kg de fructe pe zi, fara exagerare. Daca la 400g ai sanse mai mici cu 3% de a face cancer, la 2kg sansele ar fi mai mici cu 15% ceea ce deja e bine :)

  4. cum sa crezi ca statistica si cancerul au vreo legatura?

    “societatea”, ca sa nu zic oamenii de “stiinta” sunt fooooarte departe de a`si da seama cu ce se mananca aceasta boala si se gaseste un alt om de “stiinta” de data aceasta a statisticii sa`si dea cu parerea… of of, mai mai…

  5. “Depinde de depanda”, cum zicea tata. Pe mine statistica ma lasa rece. Pe vremea “impuscatului” era o vorba: eu n-am mancat pui de o luna, iar vecinul in fiecare zi, dar statistic vorbind am mancat si eu pui macar o data pe saptamana! Depinde cum s-a facut statistica, de calitatea fructelor si legumelor si de tipul de persoane participante la sondaj. Adica: cati dintre ei erau deja candidati, adica obezi? Un obez daca o sa consume in nestire fructe (care sunt carbohidrati), n-o sa slabeasca si o sa aiba zero sanse in fata bolii. Asta daca erau sanatoase, cum s-a observat deja. Sigur ca legume si fructele ajuta, daca sunt consumate in echilibru cu alte elemente, daca persoana nu este expusa altor factori, care sa contracareze o alimentatie echilibrata. In fine, m-am lungit, dar sper ca s-a inteles. Fara cafea azi si se resimte…

  6. [...] 8, 2010 Mit dezumflat: Cele 5 porții de legume și fructe pe zi NU protejează masiv împotriva cancerului … Conform studiului, din cele aproape 500.000 de persoane studiate, aproape 30.000 s-au imbolnavit de [...]

  7. buna, Cristi :) in primul rand, nu exista vreo dieta, regim alimentar minune. De aceea de fiecare data cand apare cineva si spune ca alimentul x te scapa de cancer, peste cativa ani apare altul si demonstreaza ca nu e adevarat. Fiecare om are un organism diferit, deci orice studiu si statistica sunt inutile. Unii oameni digera bine ceva, altora le pica rau la stomac legumele. Cat despre consumul de legume si fructe impus in America, sau in fine, recomandat masiv, permite-mi sa ma indoiesc. Americanii nu ar fi atat de obezi mancand 5 portii de legume pe zi! Baga in ei fast-fooduri. Iar din ce documentare am mai vazut, se aloca foarte multi bani agriculturii (dar nu legume, fructe, ci porumb, furaje) si industriei laptelui (toti in reclame cu mustata de lapte, desi nimeni nu spune ca un consum prea mare de lapte, deci calciu, duce de fapt la osteoporoza, nu o previne, deoarece calciul si magneziul trebuie sa fie la acelasi nivel, nu in dezechilibru)… m-am abatut. Ce vreau sa spun e ca niciodata nu ni se prezinta toate datele problemei, chiar si in acest studiu: legumele au fost consumate crude sau gatite? ce alte alimente le-au fost asociate, stil de viata etc. O boala precum cancerul este mult mai complexa pentru a fi tratata cu un anumit aliment. Si mai cred ca fiecare persoana trebuie sa isi dea seama ce alimente ii sunt benefice, sa faca mult sport, sa aiba o atitudine pozitiva, sa incerce sa reduca stresul… sunt multe aspecte care tin de a trai sanatos, nu doar 5 portii de x sau y pe zi. Sanatate! :)

Mi-ar face plăcere să comentezi articolul.

Te poți și abona la comentarii prin RSS.

Voi șterge atacurile la persoană, înjurăturile sau reclamele dar și mesajele offtopic, pentru care există mailul.

Poți folosi următoarele taguri:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>