Home » HOT, REPORTAJ FOODBLOG

Fotoreportaj Malta (2): mancare si bautura in 40 de poze

8 July 2015 HOT, REPORTAJ FOODBLOG 5,973 views Un comentariuTrimite pe mail Trimite pe mail

Bun, dupa primul episod mai degraba complet turistic decat culinar, e randul astazi sa vorbesc un pic (lasand pozele sa se desfasoare mai mult) despre mancarea si bautura din Malta – experimentate de mine. M-am informat inainte de vacanta despre gastronomia malteza, am citit ceva – cum fac de fiecare data inainte sa plec intr-o tara noua.

Acum, privind in urma, pot zice ca bucataria malteza nu m-a dat pe spate deloc insa este una superioara multor alte bucatarii europene. Nu este mediterana complet, cum probabil v-ati fi asteptat, insa aceasta nisa este puternic prezenta, oricum. Alte influente notabile sunt cele britanice si cele iberice (pe langa cea italiana, pe care am decis s-o identific ca “mediterana”). Dar hai sa detaliez ceva mai mult.

Pe la piata

Lucrul care mi-a placut cel mai mult in Malta este ca exista inca oameni simpli ce-si vand legumele si fructele in mici camionase parcate pe strazi, la intersectii sau prin cartiere. Si stau pana seara tarziu. Sigur ca nu toata marfa este malteza (multa provine din Italia), insa ai ce gasi si ca produs local.

IMAG5554

IMAG5744

Am gasit in plin sezon acest tip de fasole, cu boabe uriase, denumita Djerba, din care se face specialitatea bigilla (veti gasi mai jos detalii) – sa zicem un fel de sora cu fasolea batuta romaneasca.

IMAG5556

Dovlecei mici si rotunzi, pe care nici in Romania nu-i vedeam prea des.

IMAG5739

IMAG5737

Cert este ca in Malta micii vanzatori de legume sunt o alternativa serioasa la supermarketuri (nici acestea nu foarte prezente, din cate am vazut intr-o saptamana), sunt ieftini si dau o nota interesanta sistemului culinar maltez.

Ce-am mancat

Asadar, ce citisem inainte: ca se mananca iepure destul de mult si ca painea locala este de mare calitate. La fata locului s-au confirmat ambele, plus alte lucruri deosebite.

Mancarea malteza este un mix mediteraneean, mai degraba apropiat de Italia decat de Franta sau Spania, si cu ceva influente britanice. Gasesti cam peste tot pizza, paste, burgeri si fish&chips + mancare traditionala. Per ansamblu cred ca este una dintre bucatariile “bune” ale Europei, din punctul meu de vedere.

Am sa incep cu painea locala, care este exceptionala, pe gustul meu. Este o paine facute cu maia, gustoasa, cu coaja crocanta, miez pufos si aerat. Se gaseste in orice magazin, mic sau mare, feliata, taiata in doua sau intreaga. Asta este, practic, painea nationala malteza.

IMAG5830

Cel mai mult m-a impresionat snackul local, gasit in toate patiseriile si micile magazine din oras. Este vorba de pastizz (pastizzi ptr. plural) – un foietaj in forma de diamant, umplut fie cu branza ricotta (pastizzi tal-irkotta), fie cu piureu de mazare. Foarte ieftine: 0,30 euro. Ambele mi-au placut enorm insa am un mic plus pentru cel cu branza.

Fratilor, sunt atat de tentante incat iti vine sa mananci 3-4 dintr-un foc. Sunt calde mereu, asta e avantajul lor. Numai ca sunt satioase, dupa doua, chiar daca esti lihnit de foame, parca te cam saturi. Dar vai ce bune sunt, din punctul meu de vedere sunt echivalentul sarat al celebrelor prajiturici dulci portugheze – pasteis de nata. Tot la fel de micute, gustoase, tentante: unele sarate, altele dulci.

IMAG5345

pastizz

IMAG5429

IMAG5347

Sa trecem acum la lucrurile heavy, de restaurant, mancare calda cum s-ar zice. Supa de peste (aljotta) este una dintre supele de baza in Malta si e firesc acest lucru, tinand cont ca se gaseste peste proaspat mai toate lunile anului. Am gustat-o pe finalul vacantei insa, in piata duminica de peste din sudul tarii, in Marsaxlokk. Este asemanatoare cu o supa de peste romaneasca, as zice, insa nu contine oase deloc, carnea este aleasa inainte. A, un lucru cu totul inedit: are menta, ca verdeata, nu patrunjel sau leustean, ca la noi.

IMAG5721

Doua mese traditionale

Am avut ocazia de doua ori de a sta la masa si de a ma infrupta din felurile traditionale malteze: prima oara in Sliema, a doua oara in vest, in Mdina, orasul medieval fermecator.

Asa cum ziceam, iepurele este carnea traditionala preferata, in special in restaurante dar si in casele oamenilor (mai degraba la Sarbatori, din ce-am aflat). Iata ce-am mancat la prima masa traditionala, intr-un restaurant foarte mic, de familie, din Sliema: Il-Merill (St Vincent Street, Sliema). Scuzati calitatea pozelor, sunt cu mobilul si cu lumina slaba din acea seara.

Am inceput cu paine traditionala malteza, prajita, cu usturoi si verdeturi servita alaturi de bigilla – fasole (soiul Djerba, amintit mai sus) batuta cu usturoi. 4 euro. Foarte bun!

IMAG5672

Am continuat cu ceva teribil de gustos si de cremos: ficat proaspat de iepure, facut in sos de rosii, vin rosu, usturoi si o vaga aroma de otet (care de data asta nu m-a deranjat deloc, otetul fiind in general inamicul meu culinar nr.1). 7 euro.

IMAG5673

Ca fel principal am luat tocana de iepure, alaturi de legume la cuptor. 14 euro. Foarte bun. Osos iepurele, din pacate, insa s-a meritat mica lupta.

IMAG5675-1

Si iata cum arata mancarea dintr-un restaurant de familie admirabil de frumos din inima Mdinei – Ciappetti. Aici am avut cea mai buna masa din toata saptamana malteza – si daca ajungeti in Malta si apoi in Mdina atunci va rog sa nu ratati acest local.

Desi are si cateva mese in interior, lucrul minunat oferit de local este ca are doua terase exterioare. Am luat masa in a doua, in curtea interioara – practic.

IMAG5518

IMAG5519

IMAG5484

Pana sa vina mancarea si bautura, am inceput masa – eram rupt de foame dupa autocarul din capitala si plimbarea prin Mdina, pe mare caldura – servindu-ma din belsug cu painea traditionala de pe masa, inmuiata in ulei de masline si presarata cu sare grunjoasa si cu piper. Simplu si minunat de bun, pentru mine este unul dintre starterele preferate, chiar in aceasta forma.

IMAG5491

Primul fel principal: rabbit stew (stuffat tal – fenek), as zice ca mai bun decat cel de la Il-Merrill, din capitala. 15,75 euro. Sosul mai light. Excelent.

IMAG5494

Al doilea fel principal: bragioli (beef olives) – 16,50 euro. Bragioli este un fel traditional foarte popular care reprezinta un rulou de carne de vita (felii subtiri) umplut cu verdeturi, carne si un ou fiert, care apoi se prepara in sos de vin rosu si rosii. Suna bine?

IMAG5498

Pentru copii cea mai buna varianta sunt pastele cu sos de iepure (carne tocata de iepure, sos rosii). 7 euro.

IMAG5512

Nu am luat desert, nu am baut decat apa plata rece rece – era foarte cald afara – si am baut un pahar de bere si altul de Kinnie. Per ansamblu insa localul este unul dintre cele mai bune in care am luat masa pana acum in Europa in categoria sa – se vede ca este o afacere onesta de familie. Decorul e minunat, aranjat pana la ultimul detaliu, iar baia de vis – cu perne, levantica atarnata de tavan si dulapioare de lemn.

Alta mancare de mentionat

Am incercat intr-o seara, in Sliema, si pastele cu carne de iepure, prezente in orice restaurant. Bune, dar nimic spectaculos.

IMAG5423

Pe insula Gozo, de care am vorbit in primul episod, am mancat un delicios “platou maltez”. Este rece, are legume, dar si carnat maltez (gustos, carnos, asemanator cu chorizo, insa nu iute), branza de Gozo (deloc spectaculoasa, poate fiindca am nimerit de vita, probabil cea de capra are un gust special). Per ansamblu insa un platou traditional maltez bun, cu de toate :D.

IMAG5612

Acestea sunt produse traditionale din Gozo: branza de Gozo (cea sub forma de bilute rotunde, fie simpla, fie cu crusta de piper), miere de flori, capere locale, dulciuri artizanale, masline de Gozo, vinuri de Gozo (dreapta pozei).

IMAG5598

In fine, trebuie sa recunosc ca in doua dati (intr-o seara tarzie si la un pranz oarecare) am luat masa la turci, insa unii de mare calitate, cu mancare proaspata, carne facuta pe grill in fata, stiti modelul. Sanatos si gustos, excelent, pret bun. Mancarea turceasca este la mare cautare in Malta, din ce mi-am dat seama.

IMAG5361

Ce-am baut

Multa apa rece, ca altfel nu se putea. Bere. In special ale, fiindca influenta britanica este prezenta in bauturi probabil mai mult decat este in mancare. Exista un lager maltez local de calitate – Cisk – insa cele mai bune beri sunt doua marci de ale: Blue Label si Hopleaf. As da un plus lui Blue Label.

IMAG5309

IMAG5422

IMAG5610

Bautura racoritoare nationala a Maltei este Kinnie, pe care eu o apreciez, la gust, ca o combinatie intre ceai negru, sprite, ierburi (mai degraba ceva ierburi amarui), cu o tenta generala amaruie / medicament pentru gat. Nimic spectaculos, insa am baut doua pahare in saptamana malteza.

IMAG5357-1-1

Piata duminicala din Marsaxlokk

Interesant, piata duminicala de peste traditionala a Maltei are loc in fiecare duminica. Ca sa vezi coincidenta. Din aglomerarea urbana a capitalei ajungi aici fie cu autobuzul public (greoi), fie cu vaporasele (o ora pe mare, de-a lungul coastei estice, inspre sud). Am ales ultima varianta desi n-a fost cea mai placuta (marea cam agitata, sa zicem). Oricum, fiindca am fost cu vaporasul am avut ocazia sa vad in departare vasele uriase de razboi, probabil NATO, ce supravegheaza coasta malteza.

Cum te apropii de portul din Marsaxlokk incep sa apara zecile de mici barci de pescuit ale localnicilor – denumite luzzu.

IMAG5701

IMAG5730

IMAG5705

IMAG5762

Pe fiecare luzzu, dar chiar pe fiecare, in fata, pe stanga si pe dreapta, se afla “ochii lui Osiris” – simbol al norocului si al protectiei in fata intemperiilor marii.

IMAG5756

Piateta centrala din Marsaxlokk, extrem de vie duminica, de data asta cu un mare plus fiindca era si Ziua Mamei in Malta.

IMAG5711

Evident, pestele proaspat mediteraneean, de toate felurile, era prezent la zeci de tarabe si la preturi de-mi venea sa-mi dau palme fata de preturile din Dublin (si macar daca as avea astfel de peste in Dublin). La fel de evident, daca luai peste atunci automat vanzatorul ti-l taia / fileta dupa cum voiai, fara discutii.

IMAG5712

In afara de peste, piata de mancare (fiindca mai exista o piata de “chinezarii”) este plina de produse conservate locale, de seminte si nuci, de miere si produse derivate.

IMAG5743

IMAG5757

IMAG5740

Un plus major pentru dulciurile traditionale malteze, sau, cel putin, prajiturele malteze: stive de dulciuri care mai de care mai tentante. Oooof, greu a fost aici :D.

IMAG5745

IMAG5748

IMAG5746

IMAG5751

Si am stat la masa, in sfarsit. Intai am admirat multimea de restaurante de pe faleza, de langa piata, nestiind insa e cosmar urmeaza. Stati cu mine ;).

Adevarul este ca primisem pontul in capitala sa gasesc intai un local, sa iau masa in liniste, apoi sa fac piata. Insa nu, intai am facut un pic piata, apoi am fost la masa. Sau am vrut, fiindca era atat de aglomerat, dar atat de aglomerat (era si Ziua Mamei, reamintesc, iar maltezii ies cu familiile mari in oras pentru acest eveniment) incat de-abia dupa o ora si multi nervi am reusit sa imi asez fundul la o masa.

IMAG5703

IMAG5769

Iata-i pe oameni cum asteptau in picioare pe langa cei care aveam deja norocul sa stam jos. A fost incredibil, nu am vazut in viata mea atata aglomeratie pentru a lua masa la un restaurant. Si erau zeci, toate arhipline!

IMAG5718

In fine, ca am gasit masa a fost bine insa mancarea a venit dupa cam vreo ora. Intai o gustare locala, o bruschetta vegetala. Ok, dar simplu.

IMAG5719

Felul principal l-am dorit din prima a fi cel mai simplu si potrivit zonei: peste si fructe de mare. Midii, calamari, bibani de mare. Bun, gustos, insa nu deosebit.

IMAG5724

Prin urmare a fost o masa turistica, la viteza, simpla si ieftina, insa a avut darul de a calma stomacul si mintea dupa aventura gasirii unei mese goale.

Cam atat despre aventura culinara in Malta, pe care am iubit-o pentru delicioasele mici pastizzi (probabil felul de mancare favorit al meu din Malta, chiar daca este un simplu snack), pentru painea traditionala de mare calitate (hobz tal-Malti), pentru tocanitele de iepure, pentru supa de peste, pentru minunatele dulciuri, pentru pestele proaspat. Daca vrei sa mananci bine in Malta o poti face, insa trebuie sa cauti un pic fiindca la vedere predomina meniul clasic italienesc si cel britanic.

Va doresc numai bine!

Acest website are si o PAGINA DE FACEBOOK (click aici pentru "Like") in care vei intalni mult mai multe informatii decat cele publicate aici: postari aproape zilnice, poze din bucataria mea, de la locul meu de munca, precum si concursuri sau informatii utile.

Un comentariu »

1. produse naturale surprinse in poze minunate

Mi-ar face plăcere să comentezi articolul.

Te poți și abona la comentarii prin RSS.

Poți folosi următoarele taguri:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>